با رفتارهای بی ادبانه کودکان چه باید کرد؟| بی ادبی کودک| برخورد مناسب با کودکان بی ادب

گاهی اوقات رفتارهای بی ادبانه کودکان باعث آزردگی خاطر پدر و مادر می شود. برخی از کودکان سر میز شام با آرنج به پهلوی برادر یا خواهر خود می زنند یا آنکه عمدا با صدای بسیار بلند حرف می زند که باعث بر هم زدن نظم منزل خواهند شد. اکثر کودکان در برخی دوره ها رفتارهای بی ادبانه ای را از خود نشان می دهند که معمولا باعث دلسرد شدن و ناامیدی پدر و مادر خواهد شد

شش روش برای مقابله با رفتارهای بی ادبانه کودکان

رفتارهای بی ادبانه کودکان

گاهی اوقات رفتارهای بی ادبانه کودکان باعث آزردگی خاطر پدر و مادر می شود. برخی از کودکان سر میز شام با آرنج به پهلوی برادر یا خواهر خود می زنند یا آنکه عمدا با صدای بسیار بلند حرف می زند که باعث بر هم زدن نظم منزل خواهند شد. اکثر کودکان در برخی دوره ها رفتارهای بی ادبانه ای را از خود نشان می دهند که معمولا باعث دلسرد شدن و ناامیدی پدر و مادر خواهد شد. گاهی اوقات رفتارهای بی ادبانه کودکان با هدف جلب توجه پدر و مادر انجام می شود و گاهی اوقات هدف آنها از انجام دادن چنین رفتارهایی این است که واکنش شما را به عنوان پدر و مادر ارزیابی کنند.

نحوه عکس العمل شما به رفتارهای بی ادبانه کودکان تعیین می کند که آیا کودک این رفتارها را بدتر انجام بدهد یا آن که آنها را کاملاً فراموش کند. اگر شما نیز از رفتارهای بی ادبانه کودکان خود به تنگ آمده اید در این مقاله قصد داریم به چند استراتژی سودمند در خصوص برخورد صحیح با رفتارهای بی ادبانه کودکان بپردازیم.

قبل از شروع رفتارهای بی ادبانه کودکان از بروز آنها پیشگیری کنید

رفتارهایی را به کودک خود یاد بدهید که آنها را از انجام رفتارهای مخرب باز می دارد. با او صحبت کنید تا متوجه شود که رفتارهای بی ادبانه اش بر همه افرادی که با او ارتباط دارند تاثیرات منفی خواهد گذاشت. سعی کنید برای کودک خود کتاب بخوانید و در هنگام کتاب خواندن گاهی اوقات مکث کنید و از کودک خود در خصوص نحوه تاثیر گذاری رفتار شخصیت های کتاب بر سایر افراد سوال پرسید. به کودک خود روش های مثبت و کارآمد در خصوص مقابله با رفتارهای مخرب را آموزش بدهید تا او بداند چگونه با مسائلی از قبیل اضطراب، ترس، تنهایی یا پذیرفته نشدن توسط دوستانش کنار بیاید و سعی کند رفتارهای مخربی را از خود نشان ندهد.

رفتارهای خوب فرزند خود را تشویق کنید

رفتارهای بی ادبانه کودکان
معمولاً کودکان برای جلب توجه به دیگران و به خصوص پدر و مادر خود شروع به بد رفتاری می ‌کنند. توجه کردن به رفتارهای کودکان باعث می شود که ریسک بروز رفتارهای بی ادبانه کودکان به حداقل برسد. اگر هنگام گفت و گو با یکی از دوستان خود هستید و کودک شما در حال بازی کردن با صدای بلند است و عمدا قصد دارد سر و صدا کند به جای اینکه به کودک خود تذکر بدهید بهتر است بگویید از این که سکوت را رعایت می کنی و بدون سر و صدا بازی می کنی از تو متشکرم.

تشویق کردن رفتارهای مثبت کودکان باعث می ‌شود که آنها از انجام رفتارهای نامناسب و بی ادبانه خودداری کنند و آنها یاد می گیرند که بهترین روش برای جلب توجه پدر و مادر پیروی از قوانین است.

رفتارهایی که خطرناک نیستند را نادیده بگیرید

اگر رفتارهای بی ادبانه کودکان شما صرفاً به معنای جلب توجه است بهتر است آنها را نادیده بگیرید. به عنوان مثال اگر کودک شما به طور مداوم بر سر میز شام سر و صدا می کند به این رفتار او توجه نکنید. هنگامی که در چنین حالتی به کودک خود بی ‌توجهی کنید متوجه می شود که رفتار او در جلب توجه شما موثر نبوده است.

نادیده گرفتن رفتارهای کودک تنها زمانی تاثیرگذار خواهد بود که همه اعضای خانواده با یکدیگر هماهنگ عمل کنند. اگر یکی از مهمان ها روی گوش خود را بگیرد و به طور مکرر داد بزند و از کودک شما بخواهد از رفتار خود دست بردارد نه تنها کودک را از انجام این رفتار خود باز نخواهد داشت بلکه کودک متوجه می ‌شود که این اقدام او در جلب توجه دیگران موثر بوده است پس در نحوه برخورد با کودک خود هوشیار باشید.

رفتارهای بی ادبانه را برای کودک خود مشخص کنید

رفتارهای بی ادبانه کودکان

اگر کودک شما واقعا نمی داند رفتاری که دارد بی ادبانه محسوب می شود باید برای او توضیح بدهید چه رفتارهایی نامناسب هستند. اگر کودک شما در حضور دیگران شروع به خودنمایی می کند ممکن است تصور کند در حال سرگرم کردن دیگران است یا اگر کودک شما نمی داند که چگونه از سایر کودکان برای بازی کردن دعوت کند ممکن است به شیوه های مختلف از قبیل سر و صدا کردن سعی در جلب توجه آنها داشته باشد. در چنین حالتی بهتر است کودک خود را به کناری ببرید و به او بگویید که از سر و صدا کردن خودداری کند زیرا دیگران را اذیت می ‌کند و در واقع در حال انجام دادن یک رفتار بی ادبانه است. در چنین مواردی بهتر است از کلمات رمزی استفاده کنید تا کودک شما بداند رفتار بی ادبانه ای دارد. هنگامی که شما به فرزند خود می گوید کفش زیبایی داری یا مهربان ‌باش او بدون احساس خجالت در جمع متوجه می شود که رفتار نامناسبی دارد و باید رفتارش را عوض کند.

به کودک خود هشدار بدهید

اگر علیرغم آنکه به کودک خود گفتید رفتار او مناسب نیز همچنان به رفتارهای بی ادبانه اش ادامه داد باید به او هشدار به دهید. جملاتی که با ‘اگر’ شروع می شوند یک روش موثر برای هشدار دادن به کودک محسوب می شود تا بداند در صورت ادامه دادن چنین رفتارهایی چه اتفاقی خواهد افتاد. به عنوان مثال می توانید به او بگویید که اگر به رفتارهای بی ادبانه خود ادامه بدهد از انجام برخی کارها محروم خواهد شد. در چنین شرایطی هشدار دادن به کودک او را با عواقب کارهایش آشنا خواهد کرد.

اگر کودک تان توجهی به هشدارهای شما نکرد بهتر است عواقب توجه نکردن به صحبت های تان را برایش توضیح بدهید. معمولا زمان دادن به کودک برای به پایان رساندن رفتارهای بی ادبانه یک روش کاملا موثر است. در صورتی که رفتارهای بی ادبانه کودک به یک رفتار پرخاشگرانه تبدیل شد امتیازات کودک را از او بگیرید به عنوان مثال اگر کودک شما اجازه دارد روزی یک ساعت به انجام بازی های کامپیوتری بپردازد ممنوعیت از انجام این بازی ها می تواند برای او بسیار سنگین باشد و او را از ادامه رفتارهای بی ادبانه اش باز دارد.

به حل مشکل ایجاد شده بپردازید

صحبت کردن با کودکان

اگر رفتارهای بی ادبانه کودکان به یک مشکل دائمی تبدیل شده باشد باید به کمک یکدیگر به حل آن ها بپردازید. قبل از آنکه وارد موقعیتی شوید که احتمال انجام دادن رفتارهای بی ادبانه توسط کودک زیاد است با فرزند خود در این خصوص صحبت کنید. با کودک خود در خصوص کارهایی که می تواند هنگامی که حوصله اش سر رفته است صحبت کنید و از او بخواهید به شیوه مثبتی به جلب توجه شما و دیگران بپردازد. هر بار که کودک شما رفتارهای مثبتی را از خود نشان داد بهتر است او را تشویق کنید و به او جایزه بدهید تا او تمایل بیشتری برای پرهیز از رفتارهای بی ادبانه از خود نشان دهد.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.