سیگار کشیدن در کودکان| والدین سیگاری| صحبت کردن با کودکان درباره سیگار

هیچ موقع برای صحبت کردن با کودکان درباره سیگار کشیدن زود نیست. شاید باور نکنید باید هنگامی که کودک شما ۵ یا ۶ سال سن دارد با او در این خصوص حرف بزنید و هر چه زمان بیشتری را به صحبت کردن درباره خطرات و آسیب های حاصل از سیگار کشیدن اختصاص بدهید برای کودک شما بهتر خواهد بود.

سیگار کشیدن در کودکان

سیگار کشیدن در کودکان

هیچ موقع برای صحبت کردن با کودکان درباره سیگار کشیدن زود نیست. شاید باور نکنید باید هنگامی که کودک شما ۵ یا ۶ سال سن دارد با او در این خصوص حرف بزنید و هر چه زمان بیشتری را به صحبت کردن درباره خطرات و آسیب های حاصل از سیگار کشیدن اختصاص بدهید برای کودک شما بهتر خواهد بود. استعمال دخانیات و سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که می توان از بروز این مسئله پیشگیری کرد. بهترین روش برای پیشگیری از مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات این است که اجازه ندهید کودکان به سراغ عادت سیگار کشیدن بروند. تحقیقات نشان داده است که ۹۰ درصد از افراد بزرگسالی که سیگار می کشند برای اولین بار در دوران کودکی شروع به سیگار کشیدن کرده اند.

هنگامی که فرزند شما در سن کودکی قرار دارد شما تنها فرد قدرتمندی هستید که می توانید خوب و بد را به او یاد بدهید و به طور قاطع بگویید که چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است به همین دلیل بهتر است هر چه زودتر به گفت و گو با فرزند خود بپردازید. توجه به نکاتی که در این مقاله ذکر می شود می تواند شما را به مسیر درست هدایت کند.

بر چیزهایی که برای کودک شما اهمیت دارد تمرکز کنید

سیگار کشیدن در کودکان

همان گونه که می دانید بدترین نکته در خصوص سیگار کشیدن این است که باعث بروز انواع مختلفی از سرطان می شود و ریسک مشکلات ریوی و سایر مشکلات مرتبط با سلامت را افزایش می دهد. اگر شما تصمیم دارید که به فرزند خود بگویید سیگار کشیدن باعث می شود که او دچار سرطان شود یا آنکه سیگار کشیدن و بیماری ریوی با هم ارتباط دارند باید بدانید که از یک جمله بازدارنده استفاده نکرده اید چرا که کودکان اهمیتی به عوارض بالقوه سیگار کشیدن در آینده نخواهند داد. در واقع آن ها زمانی به صحبت ‌های شما اهمیت می دهند که شما به بررسی تاثیرات فوری سیگار کشیدن در کودکان بپردازید. به عنوان مثال اگر بگویید که سیگار کشیدن باعث می شود دهانت بوی بدی بدهد، روی دندان های تکه های بدی به وجود بیاید، دچار مشکلات پوستی خواهی شد، و بوی سیگاری که از لباس هایت می آید دیگران را ناراحت خواهد کرد می توانید شاهد تاثیرات بازدارنده جملات خود باشید. همچنین متوجه می ‌شوید که فرزند شما عکس العمل مناسبی را به صحبت های شما در خصوص جنبه های مالی سیگار کشیدن در کودکان نشان خواهد داد.

سیگار کشیدن در کودکان

هنگامی که با کودک خود در این خصوص صحبت می کنید یک ماشین حساب را به همراه داشته باشید و به او نشان بدهید که یک فرد سیگاری باید چه هزینه ای را برای خریدن یک بسته سیگار بپردازد سپس این مبلغ را برای یک روز، ۱۰ سال، ۲۰ سال و ۳۰ سال آینده محاسبه کنید. سپس درباره چیزهایی صحبت کنید که یک فرد سیگاری می تواند با هزینه خرید سیگار برای خود تهیه کند.

گفت و گوی خود را به ورزش کردن ربط دهید

اگر فرزند شما به ورزش کردن علاقه دارد و در فعالیت های ورزشی شرکت می کند سعی کنید خطرات سیگار کشیدن را به عملکرد او در عرصه های ورزشی ربط بدهید و برای او توضیح بدهید که چگونه سیگار کشیدن در کودکان می ‌تواند بر توانایی آنها برای دویدن تاثیرات منفی بگذارد و کودک نمی ‌تواند مانند روزهای اول بدود زیرا نفس کم می آورد و این موضوع او را دچار مشکل خواهد کرد. به او توضیح بدهید که سیگار کشیدن به طور کلی سلامت او را به خطر می ‌اندازد و ورزش نکردن می تواند مشکلات متعددی را برای سلامت جسمانی و به وجود بیاورد. از سویی دیگر هنگامی که کودک نتواند به علت مشکلات جسمانی ورزش کند و مانند گذشته به موفقیت دست پیدا کند سرخورده می ‌شود و دچار مشکلات روحی خواهد شد.

درباره اعتیاد با کودک خود صحبت کنید

سیگار کشیدن در کودکان

شرکت های تولید کننده سیگار به خوبی می ‌داند که چگونه برای محصولات خود بازاریابی کنند و کودکان نمی دانند که نیکوتین موجود در سیگار چه بلایی بر سر آنها می آورند و البته هیچ گونه اطلاعاتی در باره اعتیاد آور بودن نیکوتین موجود در سیگار ندارند. به طور واضح برای کودک خود توضیح دهید که سیگار کشیدن اعتیاد آور است و هنگامی که شروع به سیگار کشیدن می کنند نمی توانند آن را ترک کنند. با قاطعیت کامل به فرزند خود بگویید که میزان اعتیاد آوری سیگار بسیار شدید است و حتی خطرناک تر از مواد مخدری مانند هروئین و کوکائین است و همیشه این احتمال وجود دارد که آنها در دام اعتیاد گرفتار شوند.

درباره خطرات محصولات بدون دود به کودک خود هشدار بدهید

متاسفانه سیگار کشیدن در کودکان در حال تبدیل شدن به یک مسئله شایع است و باید هرچه زودتر برای این مسئله فکری کرد. امروزه سیگارهای الکتریکی، تنباکوی بدون دود و محصولات متعدد دیگری به بازار ارائه شده است که کودکان را وسوسه می کند آنها را امتحان نمایند و کودکان احساس می ‌کنند که این محصولات بدون دود با هیجان و لذت بیشتری همراه هستند.

از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ ریسک سیگار کشیدن در کودکان و نوجوانان به ۹۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و از آنجایی که این محصولات در اشکال و طعم های مختلفی از قبیل آدامس بادکنکی یا طعم هندوانه عرضه می ‌شوند اکثر افراد نوجوان تصور می ‌کنند که آنها شبیه آب نبات هستند. به کودک خود گوشزد کنید که این محصولات خطرناک هستند و نباید از آنها استفاده کند چرا که سلامتی او را به خطر می ‌اندازند.

به کودک خود نه گفتن را یاد بدهید

سیگار کشیدن در کودکان

شاید برای شما جالب باشد بدانید که اصرار دوستان برای سیگار کشیدن در کودکان و نوجوانان یک واقعیت محض است و کودکان و نوجوانان درخواست دوستان شان را رد نخواهند کرد. اگر به کودک شما پیشنهاد سیگار کشیدن شده باشد اما با او در خصوص نه گفتن به چنین درخواستی صحبت نکرده باشید به احتمال خیلی زیاد دست دوستانش را رد نخواهد کرد. اگر این اتفاق برای کودک شما رخ داده است باید هر چه زودتر وارد عمل شوید به عنوان مثال می توانید به کودک خود سیگار تعارف کنید و او به شیوه های مختلف پیشنهاد شما را رد کند و به شما نه بگوید. جملاتی مانند بوی سیگار را دوست ندارم، از سیگار کشیدن خوشم نمی آید، سیگار کشیدن در کودکان کار درستی نیست، و سیگار کشیدن نفسم را تنگ می کند می تواند به کودک شما برای رد کردن چنین پیشنهاداتی کمک کند.

برای فرزند خود یک الگوی خوب باشید

کودکانی که پدر یا مادر آنها سیگار می کشند به احتمال زیاد به سراغ سیگار خواهند رفت زیرا احساس نمی کنند که سیگار کشیدن در کودکان یک عادت نامناسب است. حتی اگر شما کودک خود را نصیحت کنید که به سراغ سیگار نرود کلام شما تاثیر چندانی بر روی او نخواهد داشت زیرا کودکان از شما الگو برداری می کنند. قبل از آنکه چنین درخواستی از فرزند خود داشته باشید برای باید برای ترک کردن سیگار اقدام کنید و از پزشک درخواست کمک نمایید.

 

تحقیقات نشان داده است که اگر دسترسی فرزندان به سیگار محدود باشد شانس سیگار کشیدن در کودکان کاهش خواهد یافت. اگر شما دوستان یا اقوامی دارید که سیگار می کشند به صورت کاملا محترمانه از آنها بخواهید که مقابل کودکان سیگار نکشند تا کودک شما از آنها الگو برداری نکند و بعداً به سمت استعمال دخانیات یا مواد مخدر نرود.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.