قشرق به پا کردن کودک| با الم شنگه کودکان چه باید کرد| روانشناسی کودک

آیا هنگامی که کودک شما چیزی می خواهد خودش را به زمین می کوبد و شروع به جیغ زدن می کند؟ آیا اصلاً در چنین شرایطی به صحبت های شما گوش نمی دهد؟ آیا این رفتارها شما را درمانده کرده است و نمی دانید که باید چه کار کنید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است باید بدانید که تنها نیستید. در واقع همه کودکان گاهی اوقات قشقرق به پا می کنند و چنین رفتارهایی را از خود نشان می دهند. اگرچه قشقرق به پا کردن کودک می ‌تواند یک رفتار خجالت آور برای پدر و مادر باشد می توان با کمی صبر و حوصله و اصرار ورزی از جانب خود این مشکل را برطرف کرد.

چگونه با کودکی که قشقرق به پا می ‌کند برخورد کنیم؟

قشقرق به پا کردن کودک

آیا هنگامی که کودک شما چیزی می خواهد خودش را به زمین می کوبد و شروع به جیغ زدن می کند؟ آیا اصلاً در چنین شرایطی به صحبت های شما گوش نمی دهد؟ آیا این رفتارها شما را درمانده کرده است و نمی دانید که باید چه کار کنید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است باید بدانید که تنها نیستید. در واقع همه کودکان گاهی اوقات قشقرق به پا می کنند و چنین رفتارهایی را از خود نشان می دهند. اگرچه قشقرق به پا کردن کودک می ‌تواند یک رفتار خجالت آور برای پدر و مادر باشد می توان با کمی صبر و حوصله و اصرار ورزی از جانب خود این مشکل را برطرف کرد.

این نوع تربیت به فرزند شما کمک می کند بفهمند آنچه که برای او اتفاق می ‌افتد مهم نیست و قشقرق به پا کردن کودک کمکی به او نخواهد کرد. معمولا پدر و مادرها برای آن که هر چه زودتر جلوی داد و فریاد کودک خود را بگیرند هر چیزی که کودک شان بگوید را فورا در اختیارش قرار می ‌دهند و این کار باعث می شود کودک آنها به این نتیجه برسد که قشقرق به پا کردن او را به هدفش نزدیک می کند.

دلایل قشقرق به پا کردن کودک چیست؟

هنگامی که کودک شما قشقرق به پا می کنند یک دقیقه به بررسی علت چنین رفتاری در کودک خود بپردازید. معمولاً دو دلیل اصلی برای قشقرق به پا کردن کودک وجود دارد: ناتوانی در کنترل عواطف و احساسات یا تلاش برای کنترل موقعیت. هنگامی که کودک در دستیابی به این دو هدف شکست بخورد اغلب ناامیدی اش را به صورت چنین رفتارهایی نشان خواهد داد. کودکی که با نحوه کنترل عواطف ای از قبیل خشم و عصبانیت ناراحتی و ناامیدی آشنا نیست معمولا با جیغ و داد کردن عکس ‌العمل خود را نشان می ‌دهد.

جیغ و داد کردن و لگد پرانی کودک روشی است که او به جای گفتن جملاتی از قبیل ‘به من کمک کنید من کنترلی روی رفتار ندارم’ از آن استفاده می ‌کند. یکی دیگر از دلایل اصلی قشقرق به پا کردن کودک این است که او قصد دارد به هر طریقی که شده است کنترل موقعیت را به دست بگیرد و هدف او از چنین رفتاری این است که امیدوار است بتواند از طریق جیغ و داد کردن و فریاد زدن به چیزی که می خواهد برسد.

از قشقرق به پا کردن کودک پیشگیری کنید

قشقرق به پا کردن کودک

اگرچه همیشه امکان پیشگیری از قشقرق به پا کردن کودک وجود ندارد چند اقدام پیشگیرانه می تواند از بروز این رفتار در کودک جلوگیری کند. درباره زمان و دلایل قشقرق به پا کردن کودک خود خوب فکر کنید آیا کودک شما در هنگام خستگی و گرسنگی قشقرق به پا می کند؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است برنامه دقیقی را برای فرزند خود تنظیم کنید و در فواصل زمانی منظم به او غذا بدهید تا گرسنه نشود و سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید که فعالیت جسمانی باعث خستگی شدید کودک شما نشود.

گاهی اوقات انتظارات نامناسب کودک باعث می ‌شود که قشقرق به پا کند به عنوان مثال اگر هر بار که به همراه مادر بزرگ خود به مغازه می رود و یک اسباب بازی را خریداری می ‌کند ممکن است از شما انتظار داشته باشد هر بار که او را به فروشگاه می برید برایش اسباب بازی بخرید. آموزش به موقع یک روش عالی برای کنترل کودک است و باعث می شود که انتظارات واقعی داشته باشد. قبل از آن که با کودک خود به فروشگاه بروید با او صحبت کنید و به او بگویید که چه اتفاقی قرار است در فروشگاه بیفتد به عنوان مثال می‌ توانید بگویید ما کمی خرید داریم که برای انجام آن به فروشگاه می رویم و زود بر می گردیم، امروز قرار نیست اسباب بازی ها را نگاه کنیم و قرار نیست اسباب بازی بخریم. این قوانین را قبل از ورود به فروشگاه برای او توضیح بدهید و از او بخواهید که کنار شما راه برود و دست شما را رها نکند.

به کودک خود در خصوص عواقب پیروی نکردن از قوانین هشدار بدهید. روش های سالم برای کنترل احساسات کودک را به او یاد بدهید تا کودک شما بگذارند به جای قشقرق به پا کردن باید چه کاری را انجام بدهد. آموزش به کودک در خصوص کنترل احساسات می ‌تواند به او روش های مناسب برای نحوه برخورد با چنین شرایطی را یاد بدهد به عنوان مثال می توانید از فرزند خود بخواهید چند نفس عمیق بکشد تا کمی آرام شود.

در مقابل قشقرق به پا کردن کودک تسلیم نشوید

قشقرق به پا کردن کودک
باید بدانید که قشقرق به پا کردن یک روش موثر برای فرزند شما نیست. اگر هنگامی که در فروشگاه هستید کودک شما پایش را روی زمین می کوبد تا برایش اسباب بازی بخرید فوراً او را به خواسته اش نرسانید. هنگامی که شما در برابر چنین رفتاری تسلیم شوید کودک تان بر قشقرق به پا کردن اصرار بیشتری خواهد کرد چرا که به این نتیجه رسیده است می ‌تواند از این روش برای رسیدن به چیزی که می خواهد استفاده کند.

به کودک خود برای کنترل رفتارهایش پاداش بدهید

هنگامی که کودک شما توانسته است به جای قشقرق به پا کردن از روش‌ های مثبت برای کنترل رفتار خود استفاده کند به او جایزه بدهید. او را تشویق کنید تا بداند که رفتار و عملکرد مناسب او شما را خوشحال کرده است به عنوان مثال می توانید به او بگویید ‘عزیزم ممنونم که امروز در فروشگاه به صحبت های من گوش دادی و از همه نکاتی که به تو گفتم پیروی کردی’. هر بار که فرزند شما عملکرد خوبی دارد به او پاداش بدهید. می توانید از استیکرهای مخصوص کودکان استفاده کنید و با این کار به او نشان بدهید که رفتار مناسب در جامعه اهمیت زیادی دارد. این اصول و استراتژی های مثبت باعث می شود که ریسک بروز مشکلات رفتاری کودک به حداقل برسد.

کودک را برای قشقرق به پا کردن تنبیه کنید

قشقرق به پا کردن کودک

قشقرق به پا کردن کودک موضوعی است که باید به سادگی از کنار آن رد نشوید. کودک خود را به شیوه منطقی تنبیه کنید. نادیده گرفتن رفتارهای نامناسب کودک می تواند یک روش عالی برای کاهش میزان قشقرق به پا کردن او باشد. هنگامی که شما به کودک خود توجه نکنید متوجه می ‌شود که مخاطبی ندارد و در نتیجه کارش بیهوده بوده است پس قشقرق به پا کردن او فایده ای نداشته است. در چنین مواقعی وانمود کنید که صدای داد و بیداد او را نمی شنوید و به نحوی عمل کنید که نشان می ‌دهد از قشقرق به پا کردن کودک خود ناراحت نشده اید. اگر چه ممکن است صدای جیغ زدن فرزند شما در ابتدا بسیار بلند باشد و شما را آزرده کند در نهایت او یاد خواهد گرفت که چنین رفتاری نمی تواند توجه شما را جلب کند.

گاهی اوقات تعیین زمان برای خاتمه بخشیدن به قشقرقی کودک یک روش عالی محسوب می شود. به عنوان مثال اگر رفتار کودک شما در فروشگاه بسیار نامناسب است می توانید او را به ماشین برگردانید و کمی آنجا بمانید تا کودک دست از داد و فریاد بردارد سپس برای ادامه خرید خود به فروشگاه برگردید. شاید دانستن این که شما در این شرایط تنها نیستید کمی باعث دلگرمی شما شود. در تحقیقی که بر روی ۳۳۰ کودکی که مدام قشقرق به پا می‌ کردند انجام شد محققان متوجه شده‌ اند که در اکثر موارد این رفتار فقط ۳ دقیقه ادامه پیدا می کند و معمولا قشقرق کودک با رفتارهای پرخاشگرانه همراه می شود و در نهایت به ناامیدی کودک تبدیل خواهد شد. در پایان این تحقیق اکثر پدر و مادرها اعلام کردند که رفتار کودک شان بهبود پیدا کرده است اما هنگامی که دوباره قشقرق به پا کرده‌ اند دقیقا از الگوی بالا پیروی کرده اند و شاهد بهبود عملکرد کودک خود بوده اند.

قشقرق به پا کردن کودک

قشقرق به پا کردن کودک یک رفتار شایع است و اغلب یک بخش طبیعی از فرآیند رشد او در نظر گرفته می شود. استفاده از تکنیک هایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم می ‌تواند به کودکان برای عملکرد بهتر کمک کند و از تعداد دفعاتی که قشقرق به پا می ‌کنند بکاهد. هدف از انجام این کار این است که به کودک خود نحوه برخورد صحیح با احساسات را یاد بدهیم. هنگامی که کودک با روش های سالم برای نحوه بیان احساسات خود آشنا می شود این آموزش را در سراسر زندگی خود به کار می برد و به فرد موفقی تبدیل خواهد شد.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.