مصرف ماریجوانا توسط نوجوانان| عوارض مصرف ماریجوانا| اعتیاد نوجوانان

از اوایل سال ۲۰۰۰ تاکنون قبح مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان شکسته شده است چرا که در برخی از نقاط جهان استفاده از آن برای اهداف پزشکی دیگر ممنوع نیست و حتی در برخی از کشورها افراد مختلف می توانند از آن برای لذت جویی نیز استفاده کنند.

چرا مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان خطرناک است؟

مصرف ماریجوانا توسط نوجوانان

از اوایل سال ۲۰۰۰ تاکنون قبح مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان شکسته شده است چرا که در برخی از نقاط جهان استفاده از آن برای اهداف پزشکی دیگر ممنوع نیست و حتی در برخی از کشورها افراد مختلف می توانند از آن برای لذت جویی نیز استفاده کنند. در تحقیقی که توسط موسسه ملی مصرف مواد مخدر انجام شده است محققان متوجه شدند که مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان می تواند باعث بروز اختلالات یادگیری، مشکلات مربوط به حافظه، تعادل بدن، هماهنگی بدن و اختلال در تصمیم گیری شود. شاید مصرف ماری جوانا در افراد بزرگسال به اندازه افراد و نوجوان خطرآفرین باشد. هنوز دلایل متعددی در خصوص مخالفت با مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان وجود دارد که به همین دلیل باید از میزان دسترسی آنها به این ماده مخدر کاسته شود.

علت مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان چیست؟

مصرف ماریجوانا توسط نوجوانان

اکثر پدر و مادرها می خواهند بدانند که علت مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان چیست و همیشه به دنبال پاسخ این سوال خود هستند. در واقع دلایل زیادی در خصوص علت مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان وجود دارد و نوجوانانی که از این ماده مخدر استفاده می نمایند ادعا می کنند که دلایل متعددی برای استفاده از آن وجود دارد. اگر شما قصد دارید که از مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان خود پیشگیری کنید باید از همان دوران کودکی مراقب باشید تا بتوانید بر کودکان خود کامل دقت و نظارت داشته باشید.

تحقیقات نشان داده است که اگر یکی از اعضای خانواده از مواد مخدر استفاده کند یا در خصوص مصرف آن موافقت خود را نشان دهد احتمال مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان افزایش خواهد یافت و معمولا این گروه از نوجوانان هیچ گونه مخالفتی در خصوص مصرف مواد مخدر از خود نشان نخواهند داد. پدر و مادر وظیفه دارند در خصوص مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان واضح صحبت کنند و مشکلات حاصل از آن را برای فرزندشان توضیح دهند.

 

فشاری که از جانب سایر نوجوانان به فرزند شما وارد می شود غیرقابل انکار است و معمولا تاثیر بسیار زیادی را در خصوص مصرف ماری جوانا بر فرزند شما خواهد گذاشت. اگر فرزند شما دوستانی دارد که به مصرف ماری جوانا می پردازند احتمال آن که فرزند شما به سراغ این ماده مخدر برود نیز افزایش خواهد یافت. معمولا این تفکر که همه افراد از ماری جوانا استفاده می ‌کنند در میان نوجوانان بسیار شایع شده است و نوجوانان هیچ گونه ابایی از صحبت کردن درباره آن ندارند. تحقیقات نشان داده است که تعداد زیادی از نوجوانان در دوران دبیرستان به مصرف ماری جوانا می پردازند. امروزه نوجوانان به اشکال مختلف با مصرف الکل و مواد مخدر در ارتباط هستند و این امر می ‌تواند بر مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان تأثیر بگذارد.

مصرف ماریجوانا توسط نوجوانان

تعداد زیادی از نوجوانان هدف از مصرف ماری جوانا را داشتن احساس بهتر توصیف کرده اند و معمولاً ادعا می‌ کنند مصرف ماری جوانا می ‌تواند به آنها برای کنار آمدن با افسردگی، اضطراب و عصبانیت کمک کند. آنها عقیده دارند که مصرف ماری جوانا باعث از بین رفتن خستگی می شود به همین دلیل تمایل زیادی نسبت به مصرف آن نشان می دهند. سوء استفاده فیزیکی یا جنسی از کودکان باعث می شود آنها در مقایسه با سایر نوجوانان و کودکان بیشتر در معرض خطر مصرف ماری جوانا یا سایر مواد مخدر قرار بگیرند زیرا از هر راهی برای رها شدن از ترس و درد حاصل از سوء استفاده کمک می گیرند.

نوجوانان درباره خطرات مصرف ماری جوانا اطلاعاتی ندارند

برخی از نوجوانان به علت عدم آگاهی در خصوص عوارض و خطرات ماری جوانا شروع به مصرف آن می کنند و در این دوران مغز و ذهن آنها به طور کامل پیدا نکرده است به همین دلیل قدرت تصمیم گیری آنها دچار اختلال می شود زیرا اطلاعات آنها درباره یک مسئله خاص درست نیست. از آن جایی که در حال حاضر از ماری جوانا در علم پزشکی و برای اهداف درمان استفاده می ‌شود تعدادی از نوجوانان می گویند از آنجایی که این ماده مخدر در صنعت پزشکی استفاده می شود پس ضرری برای بدن من نخواهد داشت که این باور کاملا اشتباه است. اگر فرزند شما به دوران نوجوانی رسیده است و می خواهید از او در برابر خطرات حاصل از مصرف ماری جوانا محافظت کنید بهتر است هر چه زودتر اطلاعات لازم و ضروری را در خصوص این ماده مخدر در اختیار فرزند خود قرار دهید تا به خوبی با این ماده خطرناک آشنا شود.

میزان مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان چقدر است؟

در حال حاضر محققان عقیده دارند که مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان بیشتر از مصرف الکل است اما متاسفانه هنوز تعداد زیادی از پدر و مادرها مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان خود را باور نمی کنند. محققان عقیده دارند نوجوانانی که قبل از سن دوازده سالگی به مصرف ماری جوانا می ‌پردازند ۲ برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر بروز مشکلات ذهنی جدی و حاد قرار دارند و ریسک بروز این مسئله در میان افرادی که پس از سن ۱۸ سالگی به مصرف ماری جوآنا می ‌پردازند کمتر است. از میان افرادی که ۱۸ سال سن دارند و از ماری جوانا استفاده می کنند حدود ۵۳ درصد از آنها اعلام کرده اند که برای اولین بار در سن ۱۲ تا ۱۷ سالگی به مصرف ماده مخدر پرداخته اند و حدود ۲ درصد ادعا کرده اند که اولین بار قبل از سن دوازده سالگی مصرف ماری جوانا را تجربه کرده اند. در سال ۲۰۱۰ در تحقیقی که بر روی دانش‌ آموزان دبیرستانی انجام شد ۲۱ درصد از آنها اعلام کردند که طی ۳۰ روز گذشته از ماری جوانا استفاده کرده اند حال آنکه میزان مصرف سیگار در نوجوانان حدود ۱۹ درصد بود. متاسفانه از هر شش نفر از افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند یک نفر از آنها از دوران نوجوانی به مصرف آن روی آورده است و ۲۵ تا ۵۰ درصد از افرادی که از ماری جوانا استفاده می‌ کنند به آن اعتیاد پیدا کرده ‌اند و هر روز مصرف دارند.
اگر فرزند شما به مصرف ماری جوانا اعتیاد دارد یا آن که به او مشکوک هستید بهتر است هر چه زودتر از این مسئله اطمینان خاطر حاصل کنید تا بتوانید هر چه زودتر به کمک فرزند خود بشتابید. نوجوانانی که به مصرف ماری جوانا می ‌پردازند معمولاً برای ترک این ماده مخدر به کمک پدر و مادر خود احتیاج دارند به همین دلیل باید تا جایی که می توانید به فرزند خود کمک کنید تا بتواند از مصرف ماری جوانا پرهیز کند.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.